Na podstawie zrealizowanych przez swoich ekspertów badań Sektorowa Rada ds. Kompetencji Turystyka dokonała szczegółowej analizy potrzeb kompetencyjnych sektora turystyki. W wyniku tych działań – w pierwszej kolejności – Rada zdecydowała o przygotowaniu rekomendacji określającej cztery najpilniejsze potrzeby jeżeli chodzi o szkolenia pracowników branży turystycznej.
W propozycjach uwzględniono specyfikę sektora, którą jest wielobranżowość przekładająca się na zróżnicowanie potrzeb kompetencyjnych w ramach poszczególnych branż. (znajduje to odzwierciedlenie w sektorowej ramie kwalifikacji, która składa się z 4 odrębnych podram (hotelarstwo; gastronomia; organizacja turystyki; pilotaż, przewodnictwo i animacja czasu wolnego) oraz strukturze Rady (zespoły branżowe).
Uwzględniając powyższą analizę Sektorowa Rada ds. Kompetencji Turystyka zdiagnozowała zapotrzebowanie na kompetencje/kwalifikacje w sektorze:
Nowe technologie w turystyce, których absolwent
- Zna najważniejsze trendy rozwojowe w hotelarstwie i turystyce.
- Potrafi adaptować metody, technologie i procedury związane zrealizacją zadań zawodowych w podstawowych pionach zakładów hotelarskich.W szerokim zakresie teoretyczne podstawy metod i technologii stosowanych w działalności wytwórców usług turystycznych.
- Umie adaptować metody, technologie i procedury związane z oferowaniem i sprzedażą imprez i usług turystycznych, w tym pośrednictwem turystycznym.
Pobierz treść rekomendacji:Rekomendacja Rady nr. 3
1 file(s) 486.99 KB
Doradztwo turystyczne, których absolwent:
- Zna współczesne czynniki determinujące zachowania klientów na rynku konsumenckim oraz identyfikuje współczesne trendy i tendencje w zachowaniach konsumentów usług turystycznych na rynku turystycznym.
- Potrafi: korzystać z baz danych i źródeł wiedzy w zakresie Consumer Trends
- Zna i stosuje zasady modelu gościnności oraz techniki negocjacyjne w procesie kupna sprzedaży oferty turystycznej.
- Posiada umiejętność projektowania oferty w modelu SDL – koncentrującym się nawspółtworzeniu i preferencjach konsumenta (model Service Dominant Logic).
- Posiada umiejętność projektowania (w tym kalkulowania) oferty dla różnych grup klientów (indywidualnych, grupowych, instytucjonalnych).
Pobierz treść rekomendacji:Rekomendacja Rady nr. 3
1 file(s) 486.99 KB
Obsługa klienta w biurach podróży w świetle nowej ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych z dnia 24 listopada 2017 r. (Dz. U. poz.2361), których absolwent:
- Zna warunki oferowania, sprzedaży i realizacji imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych określone ustawą o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.
- Zna procedury i standardy odnoszące się do wykonywania zadań zawodowych, związanych z organizacją i sprzedażą imprez oraz obsługą podróżnych w trakcie imprezy turystycznej
- Zna wprowadzone przez ustawę rozwiązania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa życia, zdrowia i interesów ekonomicznych podróżnych w tym ochrony przed skutkami utraty przez nie płynności finansowej.
- Zna procedury rozpatrywania skarg i metody pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich
- Zna zasady odpowiedzialności organizatora turystyki i przedsiębiorcy ułatwiającego nabywanie powiązanych usług turystycznych za niewykonania lub nienależyte wykonanie umowy zawartej z podróżnym.
- Potrafi przygotować dla podróżnych informacje przedkontraktowe dotyczące poszczególnych rodzajów imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych objętych ustawą
- Potrafi przygotować projekt umowy o imprezę turystyczna lub usługę turystyczną uwzględniający wymogi i ograniczenia wprowadzone przez ustawę.
- Potrafi dokonać wyboru kontrahentów na podstawie oceny jakości świadczonych przez nich usług turystycznych.
- Podejmuje działania mające na celu zapobieganie negatywnym konsekwencjom niewykonania lub nienależytego wykonania usług wchodzących w skład imprezy lub powiązanych usług turystycznych
- Kompetencje społeczne: Komunikuje się z różnymi grupami podróżnych uwzględniając nowe rozwiązania wprowadzone
Pobierz treść rekomendacjiREKOMENDACJA NR 1/ 2019
1 file(s) 291.09 KB
Bezpieczeństwo danych osobowych w przedsiębiorstwach turystycznych, których absolwent:
- Zna podstawowe regulacje prawne i wprowadzone nimi podstawowe zasady dotyczące ochrony danych osobowych w przedsiębiorstwie turystycznym, a w szczególności zasady dotyczące identyfikacji danych osobowych (w tym danych wrażliwych) podlegających ochronie, oceny ryzyka związanego z ich przetwarzaniem , doboru środków zapobiegających jego wystąpieniu w przedsiębiorstwie turystycznym
- Potrafi zidentyfikować dane osobowe, prowadzić ich ewidencję, informować osoby, których ww. dane dotyczą o ich przetwarzaniu, prowadzić zbiory danych, oraz rejestry danych wrażliwych
- Kompetencje społeczne: Respektuje zasady dotyczące ochrony danych osobowych wprowadzonych przez przepisy prawne
Pobierz treść rekomendacjiREKOMENDACJA NR 1/ 2019
1 file(s) 291.09 KB
Pilot wycieczek, których absolwent:
- zna i rozumie w szerokim zakresie informacje specjalistyczne z zakresu krajoznawstwa, historii, geografii, przyrody, kultury, etnografii dotyczące różnych, atrakcyjnych turystycznie regionów świata
- potrafi przygotować plan realizacji zadań zawodowych własnych i koordynowanego zespołu, z uwzględnieniem zmiennych, nie w pełni przewidywalnych warunków, oraz korygować go stosowanie do okoliczności
- potrafi świadomie selekcjonować narzędzia komunikacji w sposób pozwalający na rozwiązywanie sytuacji trudnych i zapobieganie konfliktom z udziałem uczestników imprezy turystycznej lub innej formy turystyki a także wykonywać złożone i nie typowe zadania zawodowe w zmiennych i nie w pełni przewidywanych warunkach
kompetencji społeczne: - jest gotów do pełnienia roli przywódcy i inspirowania turystów w trakcie imprezy turystycznej lub innej formy turystyki
- jest gotów do wykazywania się cierpliwością i opanowaniem w sytuacjach nietypowych napotkanych podczas realizacji różnorodnych zdań
Pobierz treść rekomendacjiRekomendacja Rady nr 2 z poprawkami 2020
1 file(s) 295.24 KB
Instruktor praktycznej nauki zawodu, (W zakresie: pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem pedagogiki pracy) których absolwent
potrafi:
- określić zakres i zadania pedagogiki pracy,
- opisać przedmiot kształcenia i wychowania przed zawodowego, pro zawodowego i zawodowego,
- określić funkcje doradztwa zawodowego,wskazać możliwości dla dalszego kształcenia
- zidentyfikować ustawowe zadania nauczyciela w zakresie dydaktyki, opieki i wychowania,opisać funkcje klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego,
- określić typy szkół prowadzących kształcenie zawodowe i innych form kształcenia zawodowegookreślić zasady organizacji praktycznej nauki zawodu,
- wskazać zadania instruktora praktycznej nauki zawodu,określić zasady zatrudniania młodocianych pracownikówwskazać zakres odpowiedzialności instruktora
Pobierz treść rekomendacjiRekomendacja Rady nr 2 z poprawkami 2020
1 file(s) 295.24 KB
Animator czasu wolnego , których absolwent:
Zna i rozumie:
- ogólne podstawy teoretyczne metod i rozwiązań w odniesieniu do form i zasad organizowania turystom rekreacji oraz czasu wolnego stosowanych w wykonywanych zadaniach zawodowych
- różnorodne metody prowadzenia zajęć animacyjnych w oparciu o rozbudowane programy animacyjne.
- różnorodne źródła informacji niezbędnych do realizacji zadań zawodowych z zakresu pilotażu, przewodnictwa i animacji czasu wolnego
- w szerokim zakresie źródła zagrożeń dla życia, zdrowia, bagażu oraz interesów ekonomicznych turystów.
- zasady, normy i procedury dotyczące udzielania pomocy turystom w sytuacjach zagrożenia.
- regulacje dotyczące świadczenia usług z zakresu pilotażu, przewodnictwa i animacji czasu wolnego
- zasady prowadzenia dokumentacji związanej z wykonywaniem zadań zawodowych z zakresu pilotażu, przewodnictwa i animacji czasu wolnego, w tym m.in. dokumentacji finansowej, sprawozdawczości, dziennika zajęć.
Pobierz treść rekomendacjiRekomendacja Rady nr 2 z poprawkami 2020
1 file(s) 295.24 KB
Bezpieczeństwo w hotelu w dobie COVID-19 , których absolwent
- Zna wytyczne dla hotelu podczas pandemii.
- Wie, jak przenosi się SARS-COV2 i jakie środki prewencji należy użyć.
- posiada wiedzę z zakresu zapobiegania wystąpieniu zagrożenia niesionego przez SARS-COV2.
- Umiejętności
- Potrafi dokumentować działania związane z ochroną przed SARS-COV2.
- Potrafi właściwie dobierać środki ochrony dla pracowników i gości hotelowych.
- Kreuje procedury związane z przyjęciem gości w dobie pandemii.
- Potrafi zapewnić ochronę procesom technologicznym (przede wszystkim w restauracji hotelowej) w obliczu zagrożenia SARS-COV2.
- Kompetencje społeczne
- Ma świadomość nt. roli kadry kierowniczej w działaniach zmierzających do minimalizacji zagrożeń.
- Potrafi właściwie reagować w przypadku pojawienia się gościa, którego stan zdrowia pozwala podejrzewać SARS-COV2 (zarówno na etapie check-im jak i podczas pobytu w hotelu).
Obsługa klienta w hotelarstwie i gastronomii oraz trudne sytuacje z klientem związane z COVID-19, których absolwent:
- wie jak przekazywać klientom informacje w związku z COVID-19 z pokazaniem intencji dbałości o bezpieczeństwo zdrowotne gości
- zna zasady radzenia sobie z trudnymi sytuacjami
- posiada podstawową wiedzę z zakresu inteligencji emocjonalnej i radzenia sobie w konflikcie
- Umiejętności
- potrafi szybko, skutecznie i z dbałością o wysoki standard obsługi reagować na trudne sytuacje z klientami
- umiejętnie przekazuje informacje o obostrzeniach i wymogach związanych z COVID-19
- potrafi zadbać o zadowolenie klienta z jednoczesnym zadbaniem o bezpieczeństwo i spełnienie wymogów związanych z COVID-19
- Kompetencje społeczne
- ma świadomość roli pracownika hotelu lub restauracji w zapewnieniu bezpieczeństwa zdrowotnego klientom
- dostrzega konieczność zadbania o wymogi sanitarne
- z empatią podchodzi zapewnienia klientom bezpieczeństwa w związku z COVID-19